søndag 9. juni 2013

Sömn, eller rättare sagt brist på den ;-)

Som så många andra småbarnsföräldrar så är sömn ett stort tema. Vi valde att dela sovrum fram till han var 1 år, jag hade gärna haft honom inne hos oss längre, men hans sömn stördes av våra ljud. Jag kan med ganska stor säkerhet säga att vår lilla plutt sover sämre än en genomsnittlig 2-åring gör. Och så har det alltid varit. Varför han sover dåligt kommer jag inte skriva så mycket om i detta inlägget, det är flera faktorer vi vet påverkar, och andra vi inte förstår. Idag kommer jag bara skriva ned hur hans sömnmönster varit sen födseln. Om inte annat så för att synliggöra för mig själv att det blir bättre ;-) Hur såg/ser ditt barns sovmönster ut?

Som jag skrev tidigare så tog det väldigt lång tid att få i honom mat de första månaderna. Prematura behöver extremt mycket sömn, samtidigt som de behöver få i sig mycket mat för att klara att växa utanför magen. Detta gjorde det nödvändigt att under lång tid väcka honom var 3:e timma för att få i honom mat. Det tog lite över en timme att få i honom de stackars 20-30 ml han åt i början och så tog det ca 20 minuter att få honom att rapa, och efter det så pumpade jag mjölk till nästa måltid. Hade jag tur så somnade han skönt efter maten så att jag kunde få sova en timme innan det var dags att väcka honom igen, men detta var långt ifrån vanligt. Jag fick ha på klockan för att ha koll på när han skulle väckas och matas. Eftersom amningen inte fungerade så var jag först tvungen att gå ned i kylskåpet, ta fram bröstmjölk och värma upp den, och så hämta Oseas och mata honom. Så ofta drömde jag om att bara kunna lägga honom vid bröstet, mata honom, och så sova vidare. Det gällde att ta de få minuterna med sömn man kunde när det gick. Min räddning var att min man gav honom ett måltid om morgonen innan han gick på jobbet så att jag kunde sova en timme då. När han var två månader så skrev jag att han hade börjat sova så mycket bättre, och att jag kunde få två timmar sömn tillsammans under en natt, och det var lyx. Ja, jag skrev faktiskt det, att det var lyxigt. Han började sova bättre och bättre och när han var runt 6 månader kunde han sova två timmar sammanhängande. Men där stoppade det egentligen. Om dagen sov han aldrig mer än 30 min per gång, vilket gjorde att han blev trött efter 1,5 timme, och sov 30 min till. Det var inte förrän han var runt 20 månader som han började sova längre än 30 minuter i taget på dagen. Nattsömnen fortsatte i samma mönster. Från han var 6 månader till han var 20 månader vaknade han minst varannan timme, en normal natt bestod av 8-9 uppvaknaden där han behövde vår hjälp för att somna om igen. Efter att han var 20 månader fick han ännu en positiv utveckling av sömnmönstret, och han kunde börja sova 4 timmar i sträck om kvällen. Så då såg hans sömnmönster ut som följande: 19-23 (vaknar för att kissa), 01, 03, 05 vaknar utan att vi förstår varför, och 07 vaknar för morgonen. Varierar väldigt hur lång tid han behöver för att somna om, allt från några minuter till flera timmar. Nu 8 månader senare ser det likadant ut, bortsett från att han just nu har problem med insomningen, och tar oftast 2-3 timmar att somna om kvällen. Det var väl just det som gjorde att jag valde att skriva ned just detta ikväll. Eftersom han nyss har somnat, och klockan är över 22. Men detta vet vi är förbigående och det kan han få behandling för. Det är hans låsningar som stör hans insomning.

Och här kommer några bilder från de första månaderna där tiden stod still och det gällde att sova när man kunde





Ingen kommentarer: