onsdag 5. juni 2013

Resan börjar

Fredag den 16. juli 2010 får jag in två befruktade ägg efter vårt fjärde provrörsförsök. 10 dagar senare får jag mitt första positiva graviditetstest. Den glädjen och lyckan jag kände då är svår att förklara. Efter så många år och så många negativa tester var det svårt att våga hoppas. Efter några veckor börjar jag blöda och jag är då säker på att jag får missfall. Akuten ville inte ha mig in till kontroll eftersom jag var så kort på väg, så vi valde att ta ett privat UL. Jag orkade bara inte gå runt och vänta. UL visade två små foster, men bara ett hjärta som slog. Jag var överlycklig, jag var fortfarande gravid. Jag har tänkt flera gånger på hur det hade varit om jag hade fått tvillingar. Men jag har aldrig varit ledsen för att det ena fostret slutade utvecklas.

Jag fick tidigt problem med sammandragningar och huvudvärk. Från vecka 26 blev jag sjukskriven och sängliggande med tidiga symptom på havandeskapsförgiftning. I vecka 31 blev jag inlagd med moderat havandeskapsförgiftning. På fredagen när jag var 32+3 fick jag åka hem på permission. Jag skulle tillbaka söndag morgon. Lördag kväll satt vi och tittade på melodifestivalen, jag hade svår huvudvärk och började få kraftiga sammandragningar. Jag gick tidigt i säng och där slutar graviditetsresan, och föräldraresan börjar

Mitt sista gravidkort, här i 6:e månaden

Ingen kommentarer: