tirsdag 6. mai 2014

Finmotorik

Fick tips om denna sida där man kan beställa ett smycke från sitt barns teckning http://epla.no/handlaget/produkter/1397/

Så idag frågade jag Oseas om han inte kunde rita en gubbe på surfplattan. Han gillar egentligen att rita med mycket fler detaljer så jag kände mig lite elak som avbröt honom för att spara. Men funkar ju inte med alla detaljer med hår, kinder,  tunga, öron osv :-P

Har inte bestämt mig för vilken gubbe jag gör smykke av, han ritade många. Men visst är de söta. Denna fick han rita utan att jag avbröt honom ♥

Någon som kan gissa vad han har skrivit? Han skrev av ett ord som jag hade skrivit. 


I dag var vi på kontroll på helsestasjon med helsesøster och fysioterapeut. Finmotoriskt är han inte längre under normalområdet, och då kan man ju rita så fina gubbar. Grovmotoriskt har han också kommit långt, målet är att han ska klara att gå upp för en hel trapp med en fot på varje steg innan sommaren. Nu klarar han 3-4 steg. Språkligt är han långt långt framför sin egen ålder. 

Han ska få en cykel genom hjälpmedelcentralen. De hade fått den ena delen till den och hoppades resten skulle komma i slutet av veckan. Så kanske vi kan ta en cykeltur nästa vecka, det hade varit roligt. Han har inte styrka eller koordination till att trampa på en vanlig pedalcykel eller trehjuling, så blir spännande att se hur denna funkar. Hoppas den är bra. 



1 kommentar:

Anonym sa...

BLIR NICE MED SYKKEL :)